Rzecznictwo

Rzecznictwo: w sferze politycznej, aktywne wspieranie i promowanie danej sprawy w oczach opinii publicznej.

Odnosi się do zestawu działań, w ramach których grupa ludzi, organizacja lub grupa polityczna stara się udzielić poparcia idei, wzorcowi zachowania, konkretnej inicjatywie politycznej lub społecznej, aby wpłynąć na wynik polityki publicznej lub innych decyzji, które mają konkretny wpływ na życie obywateli.

W dziedzinie komunikacji, reklamy rzecznictwa jest używany w odniesieniu do zestawu działań mających na celu podniesienie świadomości i kierowania opinii publicznej w kontrowersyjnej kwestii, wspieranie i obrona punktu widzenia na ten temat, z ostatecznym celem zwiększenia istniejącego konsensusu wokół niego.

Jest to szczególna forma komunikacji niekomercyjnej, zbliżona wyglądem do reklamy społecznej. Oba wykorzystują metody i środki komunikacji reklamy komercyjnej do realizacji swoich celów, ale w przeciwieństwie do reklamy komercyjnej, przekazy nie są ukierunkowane na zachęcanie do zakupu produktów lub usług, ale na przyciąganie społecznego konsensusu w sprawie społecznie akceptowalnych spraw zbiorowych (reklama społeczna), lub w sprawie poszczególnych kontrowersyjnych społecznie kwestii (reklama propagująca).

Na koniec warto zaznaczyć, że nie jest łatwo wyznaczyć wyraźną granicę między rzecznictwem a reklamą społeczną, gdyż opinie, które w danym momencie historycznym wydają się kontrowersyjne, z czasem mogą stać się powszechnie podzielane, a tym samym powszechnie akceptowane, stając się wartościami obywatelskimi, którymi interesuje się cała społeczność. Przykładowo, ochrona zwierząt przejawia się w sprzeciwie wobec kupowania i używania futer zwierzęcych lub stosowania wiwisekcji w eksperymentach naukowych.